Kuj-Ký
Kujundžik§ viz Ninive
Kuk-kirwaš z Elamu, sukkal a sukkalmach§ 1570, 1545, 1520
Kukku-siwe-temti z Awanu, Kikku-sime-temti, Kikku-tanme-temti, elam. dyn.§ 2400, 2346
Kukkunni z Wiluše, řec. Kyknos z Ília (?), dyn.§ 1370, 1300
Kuk-Nachchunte z Elamu, sukkal a sukkalmach§ 1545, 1520
Kuk-našur I. z Elamu, sukkal Sús§ 1698
Kuk-našur II. z Elamu, sukkal Sús a sukkalmach§ 1698, 1655, 1635
Kuk-našur III., sukkal Sús§ 1635
Kuk-našur IV., sukkal§ 1520
Kuktanra z Elamu, kancléř Epartiho III.§ 1860
Kukunu, Kukkuniris z Lykie§ 2002
kukuřice§ před 6000 (2)
Kuku-sanit z Elamu, sukkal§ 1570
Kukusi, mí v Kappadokii§ 340+
Kulchai§ viz Kolchis
Kulija z Aššuru, podnikatel a jeho klan§ 1920
kulinářské umění§ viz kuchyně
Kuljab§ viz Kúlob
Kullab, Kullaba, chrámový komplex Anův se zikkurratem u Uruku, jeho část§ 2800, 2700, 2119
Kulláni§ viz Unqi
Kullassinna-Bél z Kiše, k.§ 3200
Kullimmeri, Qulmeri, m. a ass. provincie na horním Tigridu, dříve součást Šubrie a asi její urartský název§ 659
Kúlob, rus. Kuljab, m. na jz. Tádžikistánu§ 200
kult osobnosti§ viz pod bohové a héróové
kulty, náboženství, kultovní spolky, kultovní místa u Hellénů§ viz amfiktyonie
kulty římské a jejich kněží
Polytheismus netrpěl masovovým pocitem výjimečnosti a předurčenosti, morem monotheistů, ani nesmiřitelnými schismaty v náboženských dogmatech a válkami o ně, sektářstvím kacířstvím, heresí, monstrosním kněžským aparátem apod., jak to západní civilisace poznala u křesťanů.
Římané za Augusta rozlišovali kulty bohů do dvou skupin. V první byli di indigetes, ve druhé di novensides. Přesný význam těchto kategorií neznáme. Indiges zřejmě souvisí se slovem pro „domácí“, ale může mít vztah i ke skupině bohů, kteří byli „oslovováni modlitbami“. Novensides jsou pak zřejmě bohové, kteří jsou v Římě „nově usazení“, přišli ze zemí mimo Itálii.
Základy římského polytheismu poprvé napadl šílený císař arabského původu Heliogabalus, který byl k tradičním kultům nepřátelský a prosazoval svůj monotheistický syrský idol. Mezi hellénskými filosofickými školami však monotheismu nejblíže stáli kynikové a po nich stoici. Jak Antisthenés, žák Sókratův, tak Foiníčan Zénón učili, že nesmrtelný bůh nemá lidskou podobu, že je dokonalý, spokojený s nezájmem o lidský svět, všepronikající tvůrce vesmíru nepřipouštějící zlo a říkává se mu Zeus a jinými jmény.
Původně nebyli bohové Latinů a Římanů anthropomorfní, ale byla to numina, duchové. Pod etruským, ale hlavně hellénským vlivem dostávalo množství přírodních sil lidskou podobu, především dvanáct nejvyšších, dii consentes. Duchové se v době vrcholné republiky nestaly předmětem státního kultu, ale pozornost jim byla věnována na venkově. Tento stav trval až do nástupu monotheismu. Zbožní Římané byli významně pověrčiví, sledovali přírodní úkazy a rádi je interpretovali jako omina, jimiž se různá numina projevují.
Velká část kněží římského kultu (ale také kultů hellénských) byli do úřadu voleni občanskými sněmy, popřípadě je vykonávali dobrovolně v rámci rodů. Obecně platilo, že ve sporech mezi knězem a jiným voleným úředníkem, pokud k nim vůbec došlo, měl přednost kněz. Zmínka z roku 161 u T. Livia praví, že praetor Cn. Tremellius byl pokutován za to, že se pohádal s pontifikem maximem M. Aemiliem Lepidem. Praetor byl zřejmě muž na začátku kariéry, kdežto M. Aemilius už byl konsulem, několikrát principem senátu a také nejvyšším knězem Iovova kultu. Tremellius se mohl ohledně pokuty odvolat k lidovému sněmu, neměl ale právo pontifikovo rozhodnutí zvrátit, leda odkládat zaplacení, až se oba dohodli.
Dii consentes: Iuppiter, Iuno, Minerva (capitolská trojice, hlavní říšská božstva), Vesta, Ceres, Diana, Venus, Mars, Mercurius, Neptunus, Volcanus a Apollo.
Do této skupiny nebyli počítáni jinak velmi významní staří bozi: Ianus, Saturnus, Quirinus, Volturnus, Pales, Furrina, Flora, Carmenta, Pomona, Portunus, Fontanus, všichni staroitalského původu. Dii indigites bylo kolektivní označení pro deifikované, jako např. Aenéás, Faunus, Sol Indiges, Iuppiter Indiges, Numicus. Ochrannými bohy místa byli Roma, Tiberinus, původně latinskými kulty byli Bellus, Bellona, Liber, Libera, odabstrahované Fortuna, Concordia, Pax, Iustitia.
Mezi dii inferi, podsvětní kulty, patří Dis (Pluto) alias Orcus s Proserpinou. Skupina bohů zahraničních, dii novensiles, se záhy rozdělila, protože Apollo a Ceres se stali součástí dii consentes. Zůstali Bacchus či Dionysus, Sol Invictus (Elagabalus), Ísis, Serápis, Cybele, Attis, Mithras atd.
Dii familiaris. Ochránci rodiny a rodu. Lar familiaris - ochranný duch rodiny, Genius, lares loci - ochranní duchové domova, geniové loci, genius paterfamilias, dii penates - ochránci skladišť, spižírny, dii manes - duchové zemřelích (lemures či larvae nejsou žijícím příliš nakloněni). Rodové kulty dostávaly také státní dimensi jako lar praestites, penates publici; císařský kult byl od rodového odvozen, od jeho genia, jako genius paterfamilias všech Římanů. Každý člověk má svého genia, ženy Iunonu.
V domě každý kout měl svého ochranného ducha. Forculus chránil dveře, Limentinus práh, Cardea veřeje, Vesta krb, Deverra koště, Pilumnus dusadlo, Intercidona sekeru.
V gallském světě od Britannie po Porýní hrál pozoruhodnou roli genius cucúllátus/cucúlátus pojmenovaný podle keltského výrazu pro plášť s kapucí nošený na provinčním venkově. Geniové byli pokládáni za božstva pocestných, vojenských táborů a za výraz ochrany plodnosti. Dochovány jsou figurky trpaslíků v kameni a bronzové se snímacím pláštěm zahalujícím fallos. Gallorománské "bábušky" mnohdy pravděpodobně plnily roli mnohem pozdějších sádrových zahradních trpaslíků.
Rodinný život provázejí další ochranná božstva. Iuno a Mena se starala o menstruaci budoucí matky, Iugatinus chránil rodinný svazek muže a ženy,Cinxia či Virginensis chránila ženin pás, Subigus ji přiváděl k muži, Prema řídila penetraci, Inuus (Tutunus či Mutunus) a Pertunda končili s panenstvím. Ianus otevírá cestu tvorbě semene, kapajícího ze Saturna, Liber má na starosti ejakulaci.
V těhotenství vyživují zárodek krví Fluonia či Fluvionia, o vlastní výživu se stará Alemona. Pro odvrácení nebezpečí potratu je vzývána Postverta a Prosa, pro hladký průběh těhotenství je vzývána Diana Nemorensis. Před útoky Silvana chrání matku Intercidona, Deverra a Pilumnus. Před porodem je obětováno Pilumnovi, Picumnovi či Iunoně a Herculovi. Nona a Decima se musejí postarat o to, aby porod nastal devátého či desátého měsíce. Egeria dostane dítě na světlo světa, Parca a Partula jsou u porodu. Život dítěti vdechne Vitumnus a Sentinus smysly.
Po porodu se vzývá Lucina, nositelka světla. Na ni se obracejí také ženy neplodné. Rodičku po porodu očistí Iuno Februa (Februalis či Februlis), který ji zbaví placenty Levana pozdvihuje novorozeně k matce a otec pak zdvihá dítě s pomocí Statiny (Statilina, Statinus či Statilinus).
•
Kněží římských kultů
Collegium pontificum
pontifex maximus, rex sacrorum a patnáct pontifiků státních kultů s právy výkladu náboženských otázek a jmenování různých dalších kněží
Flamines, třináct kněží veřejných kultů určených božstev
flamines maiores: fl. Dialis, Martalis a Quirinalis
flamines minores: fl. Carmentalis, Cerealis, Falacer, Floralis, Furinalis, Palatualis, Pomonalis, Portunalis, Volcanalis, Volturnalis
Virgines Vestales
Collegium augurium, devět kněží zabývajících se věštbami a vyměřováním posvátného prostoru (templum)
Septemviri epulones, deset kněží, starajících se o uspořádání Iovovi hostiny o lectisterniu a banketu pro senátory, který o Iovových slavnostech následoval (menu srov. pod kuchyně)
Sodales Fratres Arvales
magister, flamen arvales, decem sacerdos arvales
Sodales Luperci
Luperci quinctiales (Quintilii, založ. Romulem)
Luperci fabiani (Fabianii, založ. Remem)
Sodales Salii, Martovi „skákající“ kněží se štíty (ancillae)
sodales Palatini, dvanáct kněží kultu Marta Gravida
sodales Collini či Agonenses, dvanáct kněží Quirinova kultu
Sodales fetiales, dvacet kněží zabávajících se zahraničními vztahy, uzavírající, posvěcující a vyhlašující války a smlouvy
Quindecimviri sacris faciundis, patnáct kněží starajících se o Sibylliny knihy a dohlížejících na cizí kulty, dokonce potvrzující jmenování kněží u těchto kultů
Iunonis templi sacerdotes, kněží (počet neznám) starající se o chod Iunonina chrámu
cizí kulty v Římě:
Apolló, Apollinis templi sacerdotes
Bacchus, mystagógos (kněz, který dovede další k iniciaci)
mysteria eleusínská, mystagógos
mysteria Mithrova, mystagógos
mysteria orfická, mystagógos
mysteria Ísidina a Sarápidova, mystagógos
mysteria Velké Matky (Magna Máter): archigalli (provádějí taurobolia), galli (kněží-eunúchové, nesmějí být občany), sacerdotes (nižší kněží)
•
kultura, archeologická, souhrn shodných prehistorických nálezů časově a zeměpisně ohraničené oblasti. Nálezy nesouvisejí s případnou ethnicitou a změny materiální kultury nemusely znamenat změnu jejich nositelů (vlivy migrační, "módní", nikoli pouze válečné). Užívá se pro éru neolitickou. Pro starší doby kamenné se užívá pro územní rozšíření stejného výrobku slova industrie. Je-li takových předmětů ve stejném rozsahu více, pak hovoří archeologové o technokomplexu; v CSD je zjednodušeně vše vedeno pod "kultura":
Abaševo§ 2500
Afanasjevo§ 2500
Aja Irini§ 5300
acheuléen§ pravěk (1), před 6000 (1)
Anasaziů§ 5500
Andronovo§ 4000, 2500, 2200
Andžira§ 3000
apenninsk᧠1600
argarsk᧠1800
Arzachena§ 4000
aurignacien§ před 6000 (1)
ausonsk᧠1250
azilien§ před 6000 (1)
Băc Sơn-Hóa Bình§ před 6000 (2)
bádensk᧠5999
bernburská, Bernburg-Walternienburg§ 5200
billendorfská, podle Billendorfu, dn. Nowogród Bobrzański v PL§ 1300, 500
BMAC§ 2200
Bonnannaro§ 1800
Bonu Ighinu§ 4000
Botai§ 5999, 5200, 2500
Butovo, mesolit.§ před 6000 (1)
"C"/kúšitsk᧠1720
Capo Graziano§ 5600
Caral§ 3000, 1800
Castellaro Vecchio§ 5600
Cchi-šan/Cishan§ před 6000 (2)
Cucuteni (u Iași)§ viz Trypil
Čchi-ťia/Qijia§ 3000
čtyřhraných sekyr§ před 6000 (2)
civilisací údolí Indu§ 2300, 1800
civilisace Sarasvatí-Sindh§ 2300
Clovis§ pravěk (2), před 6000 (1 & 2)
Colha§ 4200
Cucuteni§ 5200
čtyřhranných sekyr (Čína)§ před 6000
Dimini§ 3000
doby chrámů§ 2500
Dông Sơn§ 175
Džamdat Nasr§ 3200, 3000
Džíroft§ 3200
Džómon/Jomon, šňůrová (Jap.)§ před 6000 (1), 500
epigravettien, Federmessen-Gruppen§ před 6000 (1)
Fajjúm§ 4500, 3500
Filia/CY§ 2300
Fylakopi§ 5300
folsomsk᧠před 6000 (1)
Gaudo§ 3500
Gaura§ 3500
ghardalamsk᧠5600
Girza, girzéen§ 3500
gravettien§ před 6000
Grotta-Pelos§ 5300
Gumelița-Kodžadermen-Karanovo vi§ 5300, 5200
Hacılar§ před 6000
halafská/Tal Halaf§ 5200
hallstattsk᧠4000, 800, 616, 583, 450 a viz pod Hallstatt
Harapp᧠před 6000 (2), 2300, 1600
helladsk᧠5300, 3000, 2800, 2300, 1900, 1600, 1500, 1450, 1400, 1300, 1180
kultura hrobu H§ 1600
chalkolitické§ 550
chassúnsk᧠5900, 5500
Chavín§ 1000 a viz Peru
Chinchorro (Chile/Peru)§ před 6000 (2)
chirigsuurů, s jeleními kameny§ 5999, 1300
Chou-li/Houli§ před 6000 (2)
ibéromaurisien, epipaleolit.§ před 6000 (1)
indické, nejstarší zemědělské§ 3000
indické neolitické k.§ 1800
Jajoi JPN)§ před 6000 (1), 500
jámová/jamnaja§ 5999, 5200, 4000, 3000, 2500
Jang-šao§ před 6000 (2), 3000
jeleních kamenů/kamenných mohyl khirigsuurů§ 5999
Karanovo§ 5300
Karasuk§ 2500
Kastri§ 5300
katakombových hrobů§ 775
Kerma§ 3500, 2600, 1720
Keros-Syros§ 5300
Kili Ghul Muhammad§ 3000
klínových sekyr (Čína)§ před 6000 (2)
kobansk᧠1700
Kofun§ 500
kolchidsk᧠1700
Kót Dídží§ 2300
kulovitých amfor§ 5999
Kunda, mesolit.§ před 6000 (1)
Kundibchalê/Kundabchalê z Katmuchu, k.§ 935
Kura-Araxés/šengavitsk᧠5999, 4000, 3500, 1700
kykladsk᧠5300, 3500, 1900
kyperské§ 1850, 1070
Lapita§ před 6000 (1), 4000
Lapú'í§ 4400
Las Miralles§ 1800
laténsk᧠4000, 118 a viz pod La-Tène
latiál, latinsk᧠1150, 1100
Laterza§ 3500
Laugen-Melaun/Luco-Meluno§ 1300
Lefkadi§ 5300
lengyelská/malované keramiky§ 5300
Lepenski Vir§ před 6000
Levisa§ 4200
lidu popelnicových/urnových polí§ 5500, 1300, 1100, 800, 775
Lung-šan§ před 6000 (2), 3000
lužická, ethnicky bývá ztotožňována s Illyry, Germány nebo s lidem ze slovanské jazykové skupiny§ 1300, 500
Ma'ádí§ 4500, 3500
magdalénien§ před 6000 (1)
majkopsk᧠4000, 3500
makedonsk᧠3500
malovaná kappadocká keramika§ 2200
Marimda/Merimde§ 4500
marnsk᧠400, 250
Ma-ťia-jao/Majiayao§ 3000
mehrgarsk᧠před 6000 (2)
mesoamerické§ 1800
mesolithické§ před 6000 (2)
Měsíčního jezera/Mondsee§ 5500
micoquien§ před 6000 (1)
Milazzo§ 5600, 1250
mínójsk᧠5300, 3000, 2200, 2000, 1900, 1850, 1800, 1700, 1600, 1500, 1450, 1400, 1300
Mogollon§ 5500
Mohendžo-daro§ 2300
Novočerkassk§ 775
moustérien§ před 6000 (1)
Mundigak§ 3000
mykénsk᧠5600, 5300, 1700, 1600, 1450, 1400, 1300, 1180, 1100
nálevkových pohárů§ 5999, 5200
Náneš/Bániš§ 4400
Naqáda/amratien§ 4500, 3500, 3236
Narva, neolit.§ před 6000 (1)
natúfien, kultura natúfsk᧠před 6000 (2)
Nazca§ před 6000 (2), 800
Nok§ 900
nuraghů§ 1800, 1300
okrové keramiky§ 1100
okská/oasov᧠2200
Okuněv§ 2500
olmeck᧠3000
Ortoire§ 2000
Oshara/výrobců košíků§ 5500
oválných sekyr (VN)§ před 6000 (2)
Ozieri/San Michele§ 4000
Pantalica§ 560, 1250, 650
pánvových hrobů§ 1720
Pao-tun§ 1760
Paracas§ 800
pásková (lineární, volutová)§ pravěk (1), 5999, 5300, 5200
pátá ninivsk᧠3200
pavlovien§ před 6000 (1)
Pazyryk§ 2500 a viz s. v. móda, nábytke a kuchyně (5)
Pej-sin/Beixin§ před 6000 (2)
Pelops group of tombs§ 3000
périgordien§ před 6000 (1)
Petresți§ 5200
Pchej-li-kang/Periligagang§ před 6000 (2)
Plano§ před 6000 (1)
Poltavka§ 2500
przeworsk᧠150
příkopových hrobů§ 1100
Rana Ghundai§ 3000
Rinaldone§ 3500
Sa Huỳnh§ 500, 175-, 192+
Sabu-Jaddi/Džaddi§ před 6000 (2)
Salcuța-Krivodol-Bubanj§ 5200
Sámarr᧠5200
San-sing-tuej§ 1760
Scorba§ 5600
sese/sesi§ 1800, 1300
Sesklo§ 5300
Sia-ťia-tien/Xiajiadian§ 3000
Sintašta, Sintašta-Petrovka-Arkaim§ 2500
skladišť mědi§ 1100
skupiny listových hrotů/Blattspitzen-Gruppen, szeletien§ před 6000
solutréen§ pravěk, před 6000 (1)
sopotsk᧠5300
srubov᧠2500, 775
Starčevo, Starčevo-Körös-Criș§ před 6000 (2), 5999, 5200
stentinellsk᧠5600
Susa§ 4400, 3500
Syros group of tombs§ 3000
swiderien§ před 6000 (1)
szeletien§ před 6000 (1)
šachtových hrobů§ 1600, 1450
šedě malované keramiky§ 900
šňůrové keramiky§ 5999, 5200
Šulaveri-Šomu Tepe§ 5999, 4000
tagarsk᧠2500
Taštyk§ 2500
Tal-i Bakun§ 4400
talayotská, talaiotsk᧠1300, 123
Tarausi§ 3500
Tarsos§ 3500
Tása-Badárí/tásien, badárien§ 4500, 3500, 3236
Tehuacán§ 2500
terramarní§ 1750, 1300, 1150
thapsk᧠5600, 1250
torréen§ 1800, 1300
Trialeti§ 4000
Troia, Troja§ 3000
trypilská/tripolská, cucuteni-trypil§ 5200
ubajdsk᧠4300, 3500
únětick᧠5500, 5200, 5000, 1600
Urewe§ 800
uruck᧠3500
varnsk᧠5300
villanovsk᧠1750, 1150, 1100
Vinča§ před 6000 (2), 5300, 5200, 3500, 2000
Volga-Oka, mesolit.§ před 6000 (1)
vypíchané keramiky§ 5999, 5300
zvoncovitých pohárů§ 5999, 5200, 2300
Kumáni§ viz Maďarsko
Kumanni§ viz Komána Kappad.
Kumaradévi z Liččháví, manž. Čandragupty I. Guptského§ 320+
Kumarbi, churrit. a posléze chet. bůh, Sumery připodobněn Enlilovi, pučem proti svému otci Anuovi srovnáván s hellénským Kronem: zda se churrit. pantheon dostal na západ/Hésiodos k Mykéňanům přes Chetity nebo až v pomykénské éře přes Foiníčany, není jasné§ 2191
Kumaso, země a lid na Kjúšú§ 70+, 190+, 200+
Kumidu, správ. středisko egypt. provincie v Syrii Upi, dn. Kámid al-Lauz/Lóz v údolí Biqá'v RL§ 1373, 1365
Kumma, eg. pevnost u Semny, dn. v Súdánu§ 1870
Kumrán§ viz Qumrán
Kumkwan Kaja, kor. přepis angl. Geumgwan Gaya, korejský stát§ 42+
Kumsong, hl. m. státu Šilla, dn. Kjongdžu/Gyeongju§ 57, 200+
Kúmúl/Qúmúl, sídel. m. tocharského státu Ku-š' ve východním čín. Turkestánu/Sin-ťiangu, čín. jméno pro ujgurský název je Cha-mi§ 177
Kumun, Kummunuch, Kummuch§ viz Kommágéné
kumys§ 4000
Kunala§ viz Sujaša
Kúnaxa (pl.), mí. v Babylónii, domorodé jm. neznámo, dn. pahorek Knajsa?§ 405, 401, 395
Kundašpi z Kummuchu, k.§ 866, 853, 850, 746
Kundu, m. v Qúe neznámé polohy§ 677
Kundur, m. v Médii§ 521
Kúneové, Kóniové, lat. Cynetés, lúsítánský národ na jihu P a E§ 211, 153
Kung/Gong, rodinné jméno buddhisty Fa-siena, viz tam§ 337+
Kung-wang z Čou, císař, rod. jm. I-chu§ 1053
Kung, Kung-ti/Gongdi, ťinský císař§ viz S'-ma Te-wen/Sima Dewen
Kung/Gong z Čchu, kr., s. Čuangův§ 591
Kung Č'-čchi/Gong Zhiqi z Ťü, ministr§ 662
Kung Ta/Gong Da z Weje, ministr§ 623
Kung-c' Čching-fu§ viz Čching-fu z Lu
Kung-c' Chu z Čengu§ viz Čao
Kung-c' Chu z Čchi, korunní princ§ 710
Kung-c' Chuej z Lu, spiklenec§ 714
Kung-c' Ja z Lu, b. Čuangův§ 662
Kung-c' Jou z Lu, b. Čuangův§ 662
Kung-c' Jung z Čchi, s. Chuanův§ 645
Kung-c' Jung z Ťinu, s. Siangův§ 621
Kung-c' Jüe/Gongzi Jue, s. Siangův§ 621
Kung-c' Sia z Čengu, s. Wena z Čengu, vévoda§ 637
Kung-c' Sie/Gongzi Xie z Čchu, vojevůdce§ 622
Kung-c' Tchu§ viz vévoda Li
Kung-c' Wan alias Ťing-čung/Jingzhong z Čchenu, pučista a emigrant§ 672
Kung-c' Wu kchuej/Wukui z Čchinu, s. Chuana z Čchi§ 645
Kung-su Ao alias Meng Mu-po z Lu, s. Čching-fua a vn. Chuana z Lu§ 645
Kung-sun, ministr státu Čeng§ 545
Kung-sun Chua, s. Kung-šu Tuanův§ 722
Kung-šu z Čengu, ministr§ 658
Kung-šu Tuan/Gongshu Duan z Čengu, b. Čuangův§ 722
Kunimund, k. Gépidů, o. Rosamundy§ před 6000 (2)
Ku-ni-sin z Pekče, k., s. Tjönčiho§ 285+
Kunkusu z Pekče, Geungusu, k.§ 384+
Kunnam z Elamu, vojevůdce§ 1769
Kunší-mátum, d. Šulgiho Urského, manř. Ipchucha ze Simanu§ 2039
Kunšum, sídel. m. churrit. království v Zágrosu Itabalchum, asi pozd. kassitské Kuššuchche/Kunzuchche (?)§ 1815
Kunulua, Kinalua, hl. m. státu Unqi, dn. Tell Ta'jinat, tur. Tayinat v provincii Hatay na jihu TR§ 1000, 877, 850, 831, 738
kůň, pomohl dvakrát dobýt Ílion§ před 6000 (2), 5999 (domestikace), 5200, 4000 (dtto, užití), 2300, 2000 (v Evropě), 1720, 1600 (ve Skandinávii), 1479, 1450 (vždy v Egyptě), 1050 (chov v Koreji), 510 (tančící koně), 359, 204 (ukradený královský bělouš)
Nejstarší zobrazení slavného dřevěného koně s lidmi je ze 7. st. na amfoře z Mykonu. Nejstarší zobrazení spřežení v Evropě je z Kréty model čtyřkolého vozu kolem roku 2000 nebo starší, kdy byl, asi z východu, importován s koněm, spřežení s vozem c. 1600 až 1400, sedlo vyobrazeno c. 700 u Assyřanů, z dřeva břízy obložené koží z chaganátu Žou-žanů/Rouran s datací 267-575+, nejstarší nalezené s datací 724 - 396 je kožené z naleziště Jang-chaj/Yanghai, pohřebiště na okraji Turfánu v dn. Ujgurské autonomní oblasti u vsi Jang-chaj-sia náležející do skythské kultury Su-pej-si/Subeixi.
Autorem nejstaršího zachovaného hippologického pojednání byl Churrita Kikkuli, viz rok 1370. Sepsáno bylo chetitsky. Hippiatrikon biblion, knihu o léčbě koní složil jistý Apsyrtos z Prúsy n. Níkomédeie, účastník tažení Cónstantína I. n. Cónstantia proti podunajským Germánům. Údajně též slavný Kimón Athénský, milovník koní, psal o témže sujetu. O léčbě oslů složil poučení blíže rovněž neznámý Astrampsychos.
Armádní jízda řídila koně ve starém věku pozoruhodně. Třmeny byly totiž vynález pozdní, který vzešel mezi středo- a vnitroasijskými nomády. Poprvé zobrazen u Kušánů c. 50- (Mathurá), pak se rozšířil po Číně; ve východořímské armádě c. 600+. Po tisíciletí byl kůň nejrychlejším dopravním a válečným prostředkem. Teprve 29. ledna 1886 patentoval Karl Friedrich Benz nový dopravní nástroj Motorwagen, vůz poháněný jednoválcovým benzinovým motorem. Významná společenská role koní skončila s první světovou válkou, kdy byli naposledy masově bojově nasazeni, hlavně však jako tahouni – německá armáda roku 1914 rekvírovala 715 tisíc koní. Pro velkoměsta byla koňská doprava velkou zátěží: všudypřítomné koblihy, permanentní zápach hnoje, jeho odklízení, nemoci z nezdravého prostředí a hlodavců. Kolem roku 1900 žilo v třímilionovém New Yorku dvě stě tisíc koní. Vysvobozením se pro Američany stal právě automobil...
Viz také dostihový kůň, hry, dostihy, zvířata, o spisech o koních a veterinářích viz s. v. lékaři (2).
koně, splašení, způsobili smrt§ 304
kůň, pád s něho s následkem smrti§ viz smrt
Nejtrpčím rokem římských politických dějin byl rok 260 n. l. Císař Licinius Valeriánus byl u Edessy poražen a jat Peršanem Sápórem I. Po Cannách, Karrhách a Teutoburském lesu největší z římských vojenských ostud: zbožtěná hlava státu Valentiánus se už domů nevrátil, buď zemřel v zajetí stářím, nebo byl umučen (vládl 253 – 260). Podle jedné verse ho Peršan používal jako stoličku při vsednutí do sedla koně.
•
koňská noha, pes equinovarus, vývojová vada§ 1210
Kulummu, m. v Tabalu polohy nezn.§ 706, 696
Kuo/Guo, stát§ 722, 671, 665, 662, 658, 655
Kupantu-Kurunta z Arzawy, k.§ 1460
Kupantu-Kurunta z Miry, n. Kupantu-Innara (oba bohové psáni dLAMMA)§ 1317, 1300, 1288, 1250
Kupapija z Chatti, manželka Taitova§ 950
kuplíř, kuplířství, lénó, lénócinium§ viz pod sex
Kuppuptu, o. Nabû-achché-iddina§ 675
Kuprili z Xanthu, dyn.§ 360
kur bankivský, Gallus gallus§ před 6000 (1)
Kúrasió z Aspendu, dc. Limnaiova, vnučka Kúrasiónova, dámiurga (!) města§ 150
Kurdá, amor. m. a stát v horním Pochábúří n. v oblasti Sindžáru, poloha nezn., srov. však u roku 1779§ 1830, 1779, 1769, 1762
Kurdistán, Kurdové§ před 6000 (2), 4750, 2400, 2292, 2191, 2119, 2078, 1830, 1782, 1763-, 130+ a viz Gordyéné, resp. Assyrie
Kúréti, Kúrétes, démoni sloužící Diovi a dalším Olympanům nejen na Krétě, též (pravděpodobně) předhellénský lid na Euboji, v Aitólii a Frygii; souvislosti nejasné§ 1963, 1555, 1502, 700
kurgan, zemní mohyla navršená nad pohřební komoru§ 5300, 5200, 2500
Kurganzol, mí v Uzbekistánu severně od Termizu§ 329
Kurgus, m. na severu Súdánu mezi 4. a 5. kataraktem§ 1482
kúrie§ viz cúria
Kurigalzu, Kuri-galzu I., k. v Babylónu, s bab. jménem Re-'-i-bi-ši-i§ 1594, 1410, 1390, 1375
Kurigalzu II., k. v Babylónu§ 1410, 1337, 1330, 1324, 1320, 1285, 1183, 1160
Kuri-gugu z Elamu, sukkal§ 1655
Kúrion, m. na již. Kypru, dn. na území obce Episkopi u Lemesu/Limassolu v prostoru britské vojenské základny§ 709, 497, 332, 321, 153
Kúrios, lat. Cúrius, lúsítánský bandita§ 141
Kuriššak z Awanu, k.§ 2550
Kurna§ viz Qurna
Kurnubeudos, katoikie mýsských vojáků v Lýdii§ 166
Kursich z Hunnů, vůdce§ 393+
Kurtí z Atuny/Tuny, Kulummu a Urdutu, též Gurdí, Gúr-di-i, dř. čteno Mat-ti n. Chi-di-i, k. části Tabalu, možná jméno fryžské Gordios/Gordiés§ 1111, 830, 738, 713, 706, 705, 696
Kurtiwaza z Mitanni, s. Tušrattův, otcovrah a k.; též Mattiwaza n. Šattiwaza§ 1360, 1345, 1330
Kuru, Kuruové, árjský klan pod Himálajem, řec. Attakoroi, Ottarakorrai, hind. stát Uttarkuru/Severní Kuru§ 600 a viz s. v. dějepisci (2)
kurulské úřady, v Římě, obsazovány každoročně volenými patriciji a úředníci měli právo sedět na čestném sedátku, sella currúlis, řec. difros: konsulové, praetoři, kurulští aedilové, zřejmě censoři a později prínceps senátu, tj. císař. Rekord v počtu k. ú.§ 299
Kúrúpedion, viz pod Korú-
Kurum, k. Gutiů§ 2255, 2191
Kuruntaš, anatolský kult§ viz theoforní jména
Kuruntaš, Karuntaš, rod. jménem Ulmi-Tešup, s. Muwatalliho, popř. dva různí lidé, dyn. v Tarchuntašši a k. (?) Chetitů§ 1288, 1220, 1210, 1180
Kurušata§ viz Kýrúpolis
Kuruštama, m. v sev. Syrii n. v blízké části Anatolie, dn. polohy nezn.§ 1462
kurýrní služba§ viz pošta
kuře, kuřata, věštebná v Římě (pullus)§ 249
Kúsai (řec.), lat. Cúsae, eg. asi Qis, m. v Horním Egyptě, dn. arab. al-Qusaja§ 1577
Kusju, k. Pekče, s. Sjokoa§ 246+
Kúš, Kuš, Kúšité/Kušité (eg. a bibl.), kúšitská říše Meroé a Napata (pl.), eg. též Kašu, Kúšu; řec. Aithiopové (poněkud zavádějící), pozd. Núbie, Núbijci, viz§ 3174, 2040, 1998, 1945, 1928, 1843, 1720, 1655, 1577, 1567, 1546, 1512, 1479, 1455, 1446, 1417, 1352, 1233, 1223, 1102, 1085, 912, 905, 751, 730, 720, 668, 664, 655, 600, 595, 580, 524, 480, 430, 343, 338, 300, 253, 30, 24; srov. a viz pod Napata, Núbie a Meroé
Ležela jižně od Wawatu (eg.)/Doln. Núbie. Nápisně doloženi po Aspeltovi (viz 580) panovníci v nejasném pořadí a neznámých počinů (u řady z nich egyptská Horova a trůnní jména): asi Aspeltův syn Wadžkare Aramatleqo s chotí Amatakou (a možná též s královskou manželkou Pianchher), Sechemkare Malonaqen/Malénaqen, snad syn Aramatleqoův, Neferkare Analma'aje, Aachepere Amani-nataki-lebte (viz o něm roku 420), Karak-amani, Suti Setepkare Amani-stabaraqo/Amani-Astabarqa, Segerechtauire Siaspiqo/Si'aspiqa, Nasachma, Cheperkare Malowijeb-amani/Maléwiebamani, Talach-amani, asi bratr předešlého, Kanacht Chaemwaset Neferibre Arik-amani-note, syn Malowijeb-amaniho (na trůn nastoupil v 41 letech), Baskakeren, Kanacht Chaemnepet Sameriamun Harsijotef, syn královny Atasamalo, otce neznáme, manžel a bratr sestry jménem Batachalije, Piachalara, Kanacht-čema-nedžetitef Neferibre Achariten, Amani-bachi, Kanacht Merpesdžet Chaemnepi Anchkare Nastasen, syn královny Pelchy (otce neznáme), ženat se svou sestrou Sechmach, viz o něm roky 340, 338 a 300, Kanacht Merimaat Menmaatre Setepenamun Gatisen (řecká podoba jména: Aktisanés), Kanacht Merire Wesermaatre Setepenre Arj-amani, Iri-Pijeqo, Chaemnepet Sabrak-amani, který byl pravděpodobně současníkem prvních Ptolemaiů. Viz dále rok 220 s řadou panovníků dovedenou do roku 10- a její pokračování v indexu s. v. Meroé (opět pouze jména, jejich výčet není úplný).
Ku-š', v pchin-jin Gushi, tocharský stát v Turfánské proláklině; později Ťü-š'/Jushi§ 177, 128
Kušáni, Kusáni, Kušánci, turkotatarský (?) národ z oblasti Tárímské pánve, který obsadil jih Střední Asie a sev. Indii, nebo smíšený ethn. svaz s kočovníky hovořícími jazyky íránské skupiny, popř. šlo o jeden z kmenů tocharských či klanu vládnoucího Tocharům (?), čín. Kuej-šuang/Guishuang, Kušánšahr/kušán. území pod sásánovskou správou§ 190, 185, 90, 55-, 72+, 88+, 100+, 230+, 265+, 309+, 320+, 356+, 371+
Nezaměňovat čínské jméno Kuej-šuang s Kuej-šang/Guishang (též Ku-cchi/Guci), což bylo označení pro zřejmě Skythy (srov. paštunské jméno pro nomády Kuči/angl. Puchi).
V evropských pramenech vedeni též jako Eusení/Cusení, Eusenové/Kusenové, srov. rok 356+. Po spojení pěti svých kmenů Kudžúlo-kadfisem tu založil státní útvar, odlišný od indoevropských Tocharů (Tocharové však bývají též pokládáni za součást Kušánů se společným čínským názvem Jüe-č´/Yuezhi, srov. pod Tocharové).
Podle jiného výkladu jsou K. jedním z pěti kmenů Jüe-č´, a to panujícím. Kušánští králové užívali smíšenou titulaturu: mahárádža/gušána, „Velký král“, titul indický, rádžatirádža/„král králů“, titul parthský, a dévaputra/chušána, „Syn boží/nebes“, titul zjevně původu čínského, tedy přinesené z pravlasti.
Králové K.: Kozúlokadfidzú či Kudžula-kadfisés (v alfabétě Kodzulo kadfiso šao, čín. Čchiu-ťiu-čchue/Qiujiuque), který násilně spojil tocharská knížectví bakterské pentarchie, dobyl Kófénu s Kábulem a Kašmír a dožil se osmdesátky. Razíval mince s řeckým nápisem na obversu a prákrtským v khorašthí na reversu, jak i jeho nástupci. Starší datace je před n. l., po roku 55, nové odhady kladou začátek jeho vlády do doby kolem roku 30 n. l. nebo až c. 40/50 s vládou do c. 90/95+.
Jeho syn (podle vyšší datace c. 95 až 113) Vima Takto (Vemo Takta, Vema Takho, v alfabétě Ooémo Taktoo šao, čín. Jan-kao-čen/Yangaozhen, řec. Sótér Megas?), jeho syn (?) Vima Kadfisés, řec. Ooémo Kadfisés/Kadfiso šao, mohli být současníky Domitiana a jejich zlatá ražba je velmi kvalitní, snad pod římským vlivem (?); podle vyšších odhadů numismatiků trvala vláda c. 113 až 127.
Mahárádža Kaniška I./Kanéško šao, "Kusánaputro/Kšánův syn", velký vyznavač buddhismu a jeho šiřitel, byl asi současníkem Tráiánovým, podle některých až Hadriána (c. 127 až 150), a ovládl Dóáb a jeho říše sahala od Turkestánu po Váránasí a pobřeží Gudžarátu, na východě do Biháru. Následoval (?) Vásiška I./Vadžheško, Vaschušan a Huviška I., "král králů", současník Antónína Pia nebo až M. Aurélia, který se na jednom nápisu tituluje mahárádža rádžatirádža dévaputra kaisara (!): vliv Říma na Východě nemusel být jen obchodní, srov. Tráiánovo tažení k Perskému zálivu.
Vedle kušánské říše nadále existovaly suverénní státy Saků ("západní satrapové"). Následovali Vásudéva I. (c. 160 - 200), Kaniška II. (do c. 220), Vásiška II. (do c. 230), Kaniška III., snad kraloval do c. 240 a byl asi na západě svého území vasalem Sásánovců. Po něm asi panoval Vásudéva II. (do c. 260; čín. asi zván Botiao/Po-tchiao) a až do 4. st. (asi do c. 360) jednotlivá jména Vásu, Čchu, Šaka, a Kipanada, vše jména známá pouze z mincovní ražby. Vásudéva zřejmě ještě panoval nad Paňdžábem, Baktrií, Sogdiánou, Rádžasthánem a Harjáně.
Mincovně známe též prvního z kušánských dynastů, vládce ("tyrannos") jménem Héraios, Kušán s deformovanou lebkou, podle jiného čtení též Miaos/Miaios, z první poloviny 1. století n. l., nějak souvisejícího s Kudžulou, snad otec (?): na minci genitivní tvar "tyrannúntos Miaú/Éiaú Korranú n. Élú Korranú/Koɋɋanú.
Mince pochází z pokladu ze "zlatého kopce" Tilla tepe/Tillá Tapa, Tillya Tepe v oase Šaburghán/Šeberghán se správním střediskem novodobé severozápadní afghánské provincie Džuzdžán. Pohřeb nomádského velmože asi z Jüe-č'/Tocharů (1978) obklopeného pěti ženami z doby kolem přelomu letopočtů u ruin města o kulatém obvodu Dženeši tepe ("bakterský poklad, zlato") byl vybaven více než dvaceti tisíci předměty, šperky, zbraněmi, šatstvem a drahokamy, o celké váze zlata kolem sedmi kilogramů. Další práce pro válku za sovětské okupace zastaveny, přehled o ilegálních výkopech žádný.
Podle jiného úsudku šlo o pohřeb velmože skythského/Saka. Mince jsou parthské a nejmladší patří císaři Tiberiovi ražená v Galliích.
Viz také pod Afghánistán, jehož část obyvatelstva je potomstvem Kušánů. Z doby bezprostředně po konci kušánské moci v Paňdžábu pochází nedatovatelná ražba jistého dynasty jménem Jaudheja.
Kušánská říše byla zjevně dobře organisována. Pravomoce guvernérů kšatrapa a mahákšatrapa, vojenských velitelů dandanajaka a mahádandanajaka neznáme, stejně jako provinčního finančního úředníka horamurty. Neznámé zůstaly funkce zřejmě armádní karmasačiva a matisačiva, karalrang byl snad posádkovým velitelem.
Buddhističtí Kušáni užívali alfabéty a kharošthí, disponovali též vlastním písmem. Zachováno několik tuctů krátkých nápisů a skalách a na základě trilinguy Dašt-i Náwur z hory Qarabaju jz. od Kábulu a baktersko-kušánské bilingvy ze strže u západotádžického města Almosi/pers. Almási byla kúšánština v roce 2023 označena za jazyk íránské/íránoárijské skupiny s pracovním názvem eteotocharština.
kuše, v Číně§ 402
Kušínárá (sanskr.), Kusinára, dn. Kušinagar, m. Mallů (viz) na sz. dn. IND, u něhož zemřel Buddha, v dn. správním distriktu Gorakhpur státu Uttarprad隧 483
Kušmešuša z Alašije, k.§ 1210
Kuššara, Kuršaura, m. v Anatolii§ viz Ankuwa
Kuštašpi z Kummuchu, k.§ 866, 746, 740, 738
Kušuch, hurrit. měsíční bůh§ viz theoforní jména
Kutalla, m. u Larsy, dn. Tell Sifr§ 1836
Kutik-Inšušinak, akk. Puzur-Inšušinak, místok. v Súsách a k. Elamu§ 2280, 2255
Kutir-Chumban, s. Kutir-Nachchunta III.§ 1159
Kutir-Nachchunte I. z Elamu, Kudur-N., sukkal Sús, posléze k. Elamitů§ 1745, 1730, 1700, 648
Kutir-Nachchunte II., sukkalmach§ 1520
Kutir-Nachchunte III., sukkalmach, bibl. Kdorlaomer/Chodorlahomer, Chodollogomor (?)§ 1160, 1159, 1140, 1125
Kutir-Nachchunte IV., k. Elamitů§ 693, 692
Kutir-Šilchacha I., sukkal Elamu a Simaški, sukkalmach§ 1655, 1635, 1625
Kutir-Šilchacha II., sukkal Sús§ 1520
Kutmar, churrit. pevnost za Eufrátem nezn. polohy§ 1360
Kutmuchu§ viz Kommágéné
Kutû, Kuta, Kúta (akk.), Gudua (sum.), trad. přepisováno jako Kutha, řec. Chúth᧠2292, 2119, 2096, 1984, 1869, 851, 813, 722, 703, 652, 648, 562, 445, 433, 333, 311, 309, 274, 236, 129-, 216+
1. m. v Babylónii severně od Babylónu, dn. Tell Ibráhím v IRQ; 2. Kutští/Chúthaioi, to Kúthaión genos, ethnicky smíšené obyvatelstvo Samareje s chrámem na hoře Garizim (Židé, assyrští a babylónští kolonisté z Mesopotamie, Foiníčané, vyznáním spíše polytheisté).
Kuwalanamuwa z Chatti, velmož blíže neznámý§ 1322
Kuwalija, západoanatolská země, součást Arzawy; severní část pozdější Frygie, n. část Lykáonie?§ 1370, 1326, 1317
Kuwari ze Šušarry, dyn.§ 1815, 1797, 1782
Kuzi-Tešub, Kuzi-Teššob, k. v Karkemiši§ 1180
kůže, jako trofej§ viz skalp
Kültepe§ viz Kaneš
Kvádové§ viz Quádové
Kwul/Gwul, k. Ko-Čosonu§ 722
Kyamosóros, ř. na Sicílii, dn. asi Salso§ 274
Kyaneai (pl.), m. na jihu Lykie, dř. snad Zagaba, dn. ruiny u vsi Yavu v TR§ není v CSD
Jako polis členský stát Spolku Lyků, autonom. ražba ustala s Gordiánem III. Nekropole Kyanejí s 350 sarkofagy je největší v Lykii, snad s původně ostatky panovnické dynastie v kraji.
Kyarétos§ viz Kydrélos
Kyaxarés z Médie, k., Huvach-šatra, bab. Umakištar, ass. Kaštaritu n. Uaksata (?), méd. Kšathrita, jméno médských králů:§
Kyaxarés I.§ 673, 653
Kyaxarés II.§ 625, 617 - 611, 590, 585
Kyaxarés z Médie, s. Bagdattiho, dyn.§ 715
Kybelé§ viz Máter deum
Kybiosaktés, "obchodník se slanečky", přezdívka Seleuka VII. a Vespasiánova v Alexandreji§ 70+
Kybernis z Athén, gen. -nida, s. Kydiův, navrhovatel usnesení a ověnčený v Delfách§ 249
Kyberniskos Sika/Kybernis Kossika, lyc. Cheziga, s. Kossikův, dyn.§ 360
Kybistra (pl.), chet. Chubušna, Chubišna/Chupišna, Chupušna, m. v Tyanítidě v již. Kappadokii, dn. Ereğli v prov. Konya v TR§ 1650, 850, 830, 738, 679, 51-, 259+
kyborion, pohár, prý totéž co skyfion, ve spod zúžený jako egyptské fazole kiboria§ 229
Kydantés z Kréty, žoldnéř ve služnách Persea§ 169
Kydás, lonchoforos/důstojník Ptolemaia Euergeta II.§ 145
Kydás z Amfipole, důvěrník Eumenův§ 169
Kydás z Gortyny, kosmétés§ 197, 184
Kydathénai, att. démos§ 446
Kydenór z Athén§ arch. 244, popř. 245
Kydiás z Kythnu, malíř§ 50 a viz malíři (1)
Kydiás, ptolem. strat. Hérákleopole§ 168
Kýdippé z Argu, Héřina velekněžka, m. Kleobia s Bitónem§ 600, 197
Kýdippé z Hímery, d. Térillova, manž. Anaxiláa II.§ 483
Kydnos, Kythnos, ř. v Kilikii, dn. Pamuk§ 333, 41-, 20+
Kydón z Býzantia, proathénský exponent§ 408, 405, 386
Kydón z Arkadie, migroval na Krétu§ 1560
Kydónové, řec. Kydónes, praobyvatelé Kréty, jejichž králem byl Kydón, zakladatel Kydónie§ 5300, 1560
Kydóneia, Kydóniá, m. na severozáp. Kréty, mínójská Kudonija, dn. Chania (srov. odtud kydónion mélon/málon, č. kdoule)§ 2000, 524, 519, 450, 432, 429, 344, 347, 327, 229, 220, 189, 184, 174, 169, 68, 31
Kydrélos z Athén, s. Kodrův, oikistés Myúntu, též Kyarétos§ 650
Kyffhäuser, pohoří v Durynsku§ 235+
Kyffhäuserland, o. v Durynsku§ 235+
Kyinda, Kúinda (pl.), opevněné mí. a m. v Kilikii neznámé polohy s gázofylakiem, podle jedné tradice za římské republiky Kiskos, za Augusta Dioskaisareia a nejpozději za Nervy podle jednoho odhadu Anazarbos, viz tam§ 319, 302, 299
Kyjev, hl. m. Rusi a moderní Ukrajiny§ před 6000 (1), 3761, 5200
Kyklady, sousostroví v Egeidě§ 5300, 4500, 3000, 2200, 2000, 1900, 1800, 1700, 1567, 1193, 675, 524, 501, 500, 491 - 489, 449, 431, 394, 392, 387, 372, 361, 332, 322, 314, 301, 253, 220, 202, 200, 197, 177, 88, 69-, 34+, 70+, 268+ a viz též pod Nésiótai, tj. Ostrované
Kykliadés z Fár, s. Dámaretův, achaj. strat.§ 210, 209, 200, 198, 197
Kyklóps, jeden z jednookých Kyklópů, synů Úranových, u Homéra Poseidónových§ 150
Kylabrás, pastýř a hérós Fasélidy§ 691
Kylakés, pers. eunúchos, pers. protektor Armenie§ 366 až 369+, 372+
Kylisos z Kassópy, účastník římské války v Asii§ 130
Kyllandos, m. v Kárii, dn. ruiny u Elmalı v TR§ 197
Kyllanios z Dýmy, prořímský politik§ 115
Kylléné, m. v Élidě§ 668, 667, 429, 427, 415, 401, 400, 365, 314, 312
kyllyrioi, kyllyriové, též kallikyrioi, killikyrioi, Syrákúsany podmanění Sikelové§ 493 a viz pod Syrákúsai
Kyllis z Dýmy, gen. Kyllia, prostatés§ 219
Kylón z Argu, přijal perský úplatek§ 395
Kylón z Athén, aristokrat, olympioníkos a pučista§ 640, 636, 632, 620, 596, 469, 432
Kylón z Élidy, tyrannobijec§ 271
Kýmé, m. v Aiolidě, dn. ruiny poblíž m. Aliağa v TR§ 757, 754, 742, 700, 670, 650, 545, 496, 479, 478, 427, 400, 334, 330, 224, 218, 154, 150, 107, 26-, 115+
Kýmé, m. na Euboji§ 756, 754, 667
Kýmé, Kýmai, m. v Kampánii, lat. Cúmae, řec. Kýmé Chalkidiké (sc.: Chalkiďany založená)§ 1051, 754, 534, 524, 506, 495, 474, 420, 411, 327, 275, 247, 215, 212, 180, 176, 90, 79, 50, 38-, 66+
Dříve prý nazývány Mykénai/Mykéna, Mykény a založeny byli v kraji Opiků. Mezi osadníky byli prý též Dórové z hellénského severozápadu Graiové (odtud pozdější lat. Graecí). Významné obchodní středisko s vlastní kolonisací slavné svými textilními a hliněnými výrobky, odtud Římané čerpali nejdříve informace o hellénském světě a kultuře. O velikosti města svědčil rozměr hradeb patrný ještě v době augustovské.
Kýmský/lat. sinus cúmánus, Cúmský záliv, dn. Neapolský
Kynadón ze Sparty§ viz Kinadón
Kynágidás§ viz Héráklés K. (fem. Artemis Kynágó není v CSD), lovecký kult (cf. kynégos, kynágos, kynégetés)
kynágos, hlavní lovčí, fce v Hérákleově kultu§ 118
Kynágos z Makedonie (?), o. Zeuxidův§ 213
Kynaithé, Kynaithá, m. v Arkadii§ 241, 220
Kynaithos z Chiu, člen cechu homérovců§ 522, 504
Kynané či Kynna z Makedonie, dc. Filippa II. a s Audatou, manž. Amynty IV., m. Addaie§ 358, 337, 335, 323, 322, 316
Kynés z Koront, s. Theolytův, tyr. (?)§ 429
kynikové, kynikoi, filosofická škola a společenství, kynismus§ 399, 365, 326, 323, 300, 250, 70, 55, 5-, 118+, 162+, 165+, 185+, 362+ a viz pod školy
Kyniská ze Sparty, d. k. Archidáma II. s Lampitó, nevl. sestra Agésiláa II., první olympijská vítězka v historii§ 470, 444
Kynna§ viz Kynané
kynodesmé§ viz obřízka
Kynopolítés, eg. nomos§ 285
Kynosarges, neutr., gen. Kynosarga, gymnasion za ath. hradbami pod Lykabéttem, místo přednášek kyniků§ 450, 365
Kynoskefalai/Kynos kefalai, mí., "Psí hlavy"§ 1. 522, 446 u Théb; 2. 364, 227, 197, 192, v Thessalii, tur. Karadağ
Kynos séma, tj. Pomník psa, mys na Thráckém Chersonésu proti Íliu (jiné Kynos séma se nacházelo v Athénách: bylo místem, kde Xanthippos pohřbil svého psa, který při odchodu Athéňanů na Salamínu plaval vedle jeho lodi)§ 411
Kynosúrá, mí. v Megaridě§ 728
Kynúriá, kraj na jihozáp. Arkadie§ 255
Kyparissiai nebo Kyprissiá, m. na severozáp. Messénie, pozd. Arkadiá, dn. opět K.§ 76
Kromě olympioníka z roku 76 je znám z K. pouze jistý Charitelés, hostinný přítel Filippa V., kterého král z neznámých důvodů, a pokud vůbec, dal odstranit během hostiny.
Kypria (pl.), epos§ 700
Kypris n. Kypros z Arabie (Nabatajské?; Kypros, gen. Kypry, Kypris/Kypridy)§ 65, 52, 40, manž. Antipatra z Idúmaie, m. mimo jiné Héróda Velkého
Kypris n. Kypros z Iúdaie§ 1. sestra Mariamy (I.), 38; 2. d. Héróda Velikého s Mariamou, 38; 3. manž. Héróda Agrippy I., m. Agrippy II., Bereníky, Mariamy a Drúsilly, 20+, 44+
Kypros, pevnost Jerícha, jméno po Héródově matce§ 10
Kypros, lat. Cyprus, č. Kypr, akk. snad Anaku, eg. Alašja, bab. Alašija (nebo označení pro část ostrova či jednoho z jeho království?), ass. Ia/Iadnana (n. jen část ostrova?), foin. 'j'lš/Eliša, hebr. Cetim, č. Kypr (srov. kuriositu pod velbloudi)§ 5999, 2346, 2300, 1850, 1500, 1471, 1460, 1382, 1350, 1317, 1303, 1300, 1288, 1270, 1250, 1220, 1210, 1200, 1193, 1191, 1180, 1125, 1100, 1095, 1070, 990, 820, 750, 709, 701, 677, 666, 604, 574, 561, 531, 520, 518, 497, 480 - 478, 470, 468, 459, 453, 452, 449, 436, 405, 392, 391, 389, 387 - 385, 374, 361, 351, 345, 342, 336, 335, 333, 331, 323, 329, 326, 322, 321, 320, 315, 313, 312, 309, 306, 301, 295, 294, 287, 283, 261, 217, 204, 203, 197, 196, 192, 181, 168, 164 - 162, 158, 155 - 153, 150, 145, 144, 139, 131 - 129, 127, 116, 114, 109 - 106, 104, 102 - 100, 88, 86, 80, 58, 56, 51, 48, 47, 44 - 42, 40, 36, 35, 30, 22, 18-, 22+, 46+, 77+, 106, 114+, 116+, 218+, 219+, 269+, 333+, 364+, 392+
Jméno ostrova bývá dáváno do souvislosti s mědí/bronzem. Sumerský výraz pro bronz je zabar, odkud také akkadské siparrum. Řecký chalkos, měď/bronz, se jménem ostrova také nesouvisí. Ani klassický latinský výraz pro bronz aes (čti:a-e-s), gen. aeris/ruda, měď, bronz, neželezný kov. Ale teprve adjektivum kyperský kov/aes cuprium, cuprum (čti: küprum), v pozdní latině označení pro měď a bronz (= slitina mědi a minimálně deseti procent cínu, někdy s příměsí olova atd.). Odtud výrazy v moderních jazycích Kupfer, cuivre, copper apod. Slovanské měď může snad být z mádá, médský (sc. kov) možné přes iónskou výslovnost (médé...)?
Ostrov byl zřejmě poprvé lidmi navštíven kolem roku 10.000, ale trvale osídlen až od tisíciletí devátého. Na ostrově se udrželo původní achájské obyvatelstvo mykénské éry a hovořilo stejně jako Arkadové, vytlačení do středu Peloponnésu Dóry, arkado-kyperská nářečí.
Slabičné písmo mělo 56 n. 57 znaků, extrakt z dvou set znaků mykénského lineárního písma B. Kypřané tedy nezažili hellénskou „dobu temna“ s negramotností. Slabičného písma byla na ostrově používáno až do éry hellénistické. Státy kyperských Hellénů nesdílely politický vývoj v „mateřské“ Helladě a na ostrově se po celou dobu udržely tradiční achájské monarchie. Struktury městského státu/poleis se nevyvinuly, ale o organisaci městských monarchií informováni jsme jen málo. Před ptolemaiovskou dobou se nevytvořil žádný ústřední kyperský stát.
Panovníky jmenovali Helléni krály/basileis n. samovládci/tyrannoi, tedy zjevně jako dynasty neznající ústavy a sněmy. Domácí hellénští panovníci se titulovali anaktes/anax a anassai/anassa. O jejich systému udavačů viz pod policie.
Stabilněji existovalo na Kypru jedenáct monarchií: na severu ostrova Kerýneia, Lapethos/Lapathos, Soloi, na jihu Salamis, Kition, Amathús, Kúrion a Pafos a ve středu země Marion, Idalion a Tamassos. Kolem roku 800 začala foinícká kolonisace a místy, např. v Kitiu, se hellénské obyvatelstvo dostalo do područí Foiníčanů, resp. foinícké panovnické dynastie: že by to vedlo k "národnostním" třenicím, informováni nejsme. Zajímavé spíše je to, že často hellénští dynastové drželi při Peršanech a foiníčtí při Athéňanech.
V letech 709-612 byly kyperské státy formálně v područí Aššura a účastnily se některých assyrských vojenských tažení, např. do Egypta. Kolem roku 574 si kontrolu nad ostrovem zajistil Egypťan Wahibre/Apriés, po roce 545 se kyperští monarchové dostali pod perskou svrchovanost (foinícké státy byly properské, hellénské naopak), což trvalo až do Alexandra Velikého. První autonomní královská ražba je z doby kolem roku 520. Za principa Ti. Claudia bylo na ostrově ustaveno koinon Kyprión, spolek Kypřanů sdružujících se kolem panovnického kultu, které razilo též vlastní mince.
Kyprothemis ze Sinópy§ viz Chrýsothemis
Kyprothemis ze Samu, tyr.§ 357
Kypsela (pl.)§ 1. pevnost Parrhasiů při hranicích s Lakónií polohy neznámé, 421; 2. opevněné m. ve vých. Thrákii, dn. İpsala v TR, residenční m. odryských dynastů Hebryzelma, Kotya I. a Kersoblepta, 354, 260, 230, 188
Kypselos, jméno vládců v Korinthu:§
Kypselos I., s. Éetiónův, o. Periandrův§ 668, 657, 640, 635, 630, 628
Kypselos II. alias Psammetichos, st. s. Periandra (n. Gorgův)§ 628, 620, 588, 585, 566
Kypselovci v Korinthu a v Amprakii§ 556
Kypselos z Arkadie, kr., manž. Hérodiky, o. Meropy§ 1120
Kypselos z Athén§ 1. arch. 597; 2. o. Miltiada IV., 560 a viz též Hippokleidés
kyrbasiá, orientální pokrývka hlavy domorodých dynastů podřízených králi se špičkou dozadu, lat. apex§ 141
Kyrbissos, osada u Teu, sympolíteia§ 203
Kýréné, Kýrénaiké, m. a země v sev. Africe, lat. Cýréné, Cýrénae, Cúrénae§ 1336, 1233, 1184, 656, 631, 590, 579, 574, 571, 570, 540, 535, 530, 524, 522, 520, 518, 513 - 511, 492, 461, 456, 453, 435, 408, 405, 389, 360, 356, 348, 340, 331, 330, 323, 322, 320, 313, 312, 310, 308, 295, 286, 283, 260, 258, 250, 222, 216, 214, 204 - 202, 189, 163 - 161, 156, 155, 150, 145, 144, 133, 131, 130, 125, 120, 116, 106, 96, 93, 87, 74, 66, 44, 42, 34, 31, 30, 25-, 6+, 59+, 69+, 73+, 84+, 94+, 106+, 114+, 116+, 118+, 128+, 131+, 147+, 262+, 270+, 279+, 364+, 365+, 370+
V novodobých dějinách jedna ze tří historických zemí Království Libye, dnes evropské označení pro východní přímořskou část LAR; ruiny staré Kýrény jsou na místě dn. lokality Šahát; arab. Grenna, celá pobřežní Kýrénaika se dn. nazývá Džabal al-Achdar, Zelené Hory. Římané symbolicky spojili K. s Krétou v jednu provincii (později senátní), neboť odtamtud kdysi přišli první „evropští“ kolonisté do K.
Slávu země založili koně, obilí, ovoce a hlavně dnes již zaniklý druh léčivé byliny jménem silphium (slovo Kura, kýré, prý znamenalo v berberštině asfodel). Silfion, laserpicium latifolium n. ferula asa foetida, bylo všelékem, panakeia, pomáhajícím od horeček, antiseptikum a pomáhalo uklidňovat; bylo též státním mincovním znakem.
Diův chrám v Kýréně zničili roku 512 Peršané, za Tráiána roku 115 n. l. jahwističtí Židé za povstání, definitivně vyvrácen křesťany o zhruba dvě staletí později, zřejmě rovněž ethnickými Židy. Nejstarším kultem Kýrény ale byl Apollónův na místě jeho pramene vytékajícího z akropole. Po ničivých zemětřeseních roku 262, kdy škody zčásti napravil Claudius II. a obec se jmenovala Claudiopolis, a o dalších sto let později roku 365 n. l. bylo mětské osídlení opuštěno a koncem 4. st. n. l. o ní Ammianus Marcellinus hovoří jako o opuštěné.
Z raného hellénismu zachován nápisně text ústavy, kterou Kýrénským oktrojoval Ptolemaios I., viz roky 322 a 308. Občanský sněm tvořilo "deset tisíc občanů"/mýrioi, incl. exulantů jmenovaných Ptolemaiem a všech s majetkovým censem dvacet alexandrovských min. Občané museli být starší třiceti let, z deseti tisíců losovali radu/búlé o pěti stech členech starších padesáti na dva roky, třetího se namísto poloviny z nich losovali noví členové. Gerontů nad šedesát bylo 101, Ptolemaios zůstával doživotním stratégem, tedy vrchním velitelem kýrénského vojska/milicí.
Na zákonnost dohlíželo pět eforů a devět nomofylaků starších padesátky, hrdelní soudy vynášel sbor 1500 občanů vybraných z deseti tisíců, exilovat nesměli nikoho bez souhlasu Ptolemaiova. Jak dlouho ústava platila, nevíme, ale lze předpokládat, že s malými změnami se oligarchické uzpůsobení Kýrény mohlo udržet až do dob římských.
kýrénská škola filosofická, kýrénaikové, kýrénajští filosofové§ 399 a jednotlivá jména
Kyretiai§ viz Chyretiai
Kyrgyzové, Kirgizové, jenisejští§ viz Ťien-kchun
Kýriadés, Kyriadés z Antiocheie, lat. Cyriadés, kolaborant s Peršany§ 257+
Kyrillónas z Edessy (?), syroaram. křesť. literát§ 345+
Kyrillos, brutální patriarcha v Alexandreji, světec pravoslavný§ 320+, 338+, 378+, 391+
Kyrillos, biskup v Jerúsalému a světec, strýc Gelasiův§ 345+, 355+, 380+
Kyrina, manž. Diogena z Foiníkie (?), m. Theodóry z Emesy§ 350+
kyrios, "pán", jako zmocněnec v právních úkonech žen§ 200
Kyrnos, řec.§ viz Korsika
Kyrsilos z Athén, aristokrat. politik§ 482, 479 a srov. s. v. Lykidés
Kyros, ř. v Albánii a Ibérii, chybně též řec. Kyrnos, dn. Kura, gruz. Mtkvari, ázer. Kür§ 66, 198+, 361+, 370+
Kýros, per. Kúruš, bab. Kuraš, hebr. Kóreš/Koreš, jméno perských vládců:§
Kýros I., o. Kambýsa I.§ 645, 590, 559
Kýros II., s. Kambýsa I., manž. Kassandany, dc. Farnaspovy, o. Kambýsa II., Atossy a Artystóny, manželek Dáreia I.§ 559, 556, 550, 549, 547, 546, 540 - 538, 536, 530, 486, 330, 329, 324, 200
Podle jiného podání byl Kýros rodem Mard, syn Tosatradátův/Atradátův, "který se pro chudobu živil loupežemi/hostis elésteuen hypo peniás, matka Argosté pásla kozy/aipolúsa edzé. Kýros sloužil v Astyagově paláci jako uklízeč/ekallýne ta basileia, prošel řadou servisních oddělení až se dostal k eunúchovi Artembarovi, královu číšníkovi, který ho adoptoval. Když eunúchos zemřel, Kýros majetek a funkci podědil, takže mohl povolat z perské chudoby ke dvoru, z otce prý udělal satrapu v Persii.
Kýros "Mladší", s. Parysatidy s Dáreiem II.§ 424, 422, 407 - 399, 395, 380, 354
Kýros z Pontu§ 63, syn Mithridáta VI.
Kýros, rhétór§ 100+
Kyrrhos nebo Kyrrha, m. v Makedonii§ 50
Roku 474+ zde zemřel král Ostrogotů Thiudimer, otec Theoderika Velikého.
Kyrrhos a Kyrrhéstiké, m. a eparchie v sev. Syrii (později satrapie)§ 1650, 605, 323, 285, 221, 51, 38-, 18+, 72+, 175+, 330+, 331+
Hellénisováno Seleukovci a známo bylo město kultem Dia Katabaita.
Kyrtaia, m. u Rudého moře/Perského zálivu polohy neznámé§ 440
Kýrúpolis, Kurušata, m. v Sogdiáně, asi dn. Istaravšan v Tádžikistánu§ 536, 329
Kys (sg.), obyvatelé Kyitai, m. v Kárii, též Palaiopolis n. Kanébion, dn. u obce Bellibol v TR§ 88
Kytenion, Kytinion, m. v Dóridě, dn. lokalita Ajos Georjos u Palaiochori§ 458, 426, 226, 160 a viz pod Dóris
Kytis, o. v Rudém m.§ 270 a viz s. v. Topazos
Kythéra (pl., č.: „na Kythérách“), ost. již. od Lakóniky, od c. 1600 krétské osídlení, od c. 9. století foinícké emporion na zpracování nachotvorných škeblí a o. se jmenoval Porfyrússa, osada Foiníkuntás, byzantská Kythúria, lidově Cisiria a Cirigo, z toho za Benátčanů (1204 – 1797), dosud nejdelších vládců Afrodítina ostrova, Cerigo, stejně za Angličanů 1809 – 1864, dn. opět K.§ 1184, 544, 480, 435, 424, 393, 222, 220, 40, 31, 21
Po většinu hellénských klasických dějin byl o. pod spartskou vládou a obyvateli lakedaimonští perioikové. Jednou do roka sem ze Sparty připlul kythérodikés, cf. 424, a na ostrově bývala stabilně posádka hoplítů. K. Byla v klasické éře velkým překladištěm námořního obchodu s Egyptem a Libyí.
Kythéris§ viz Cythéris
Kythéros, m. v Attice§ 1555, 750
Kythnos, ost. v Kykladách (obýván dórskými Dryopy), pozd. Thermia, dn. opět K.§ 479, 315, 201, 199, 197, 22+, 69+
Kythnos, Kydnos§ viz Tarsos či Kydnos
Kýzikos, hérós, ost. a m. v Propontidě na fryžské straně projeny kdysi dvěma mosty, dn. Erdek v TR, po opuštění města středověká Artaké při Kýziku§ 1275, 756, 716, 700, 676, 675, 592, 546, 411, 410, 396, 369, 365, 331, 319, 253, 201, 197, 192, 181, 173, 159, 144, 142, 140, 133, 118, 95, 91, 90, 85, 73, 68, 45, 42, 35, 31, 20, 15-, 17+, 25+, 115+, 139+, 193+, 194+, 219+, 257+, 268+, 313+, 355+, 365+
Od roku asi 600 razil mince s obrazem lovu tuňáků.